Z tego artykułu dowiesz się, czy i kiedy sampling może być opłacalny.
Czym jest sampling i dlaczego warto z niego korzystać?
Samplingiem określamy rozprowadzanie próbek produktów bądź materiałów reklamowych. Sampling to szansa na dotarcie do naszych potencjalnych klientów, zbudowanie renomy marki, zaufania, czy naszej rozpoznawalności, a przede wszystkim nawiązanie relacji marka-klient.
Podczas zakupów często rezygnujemy z produktów, których nie mieliśmy okazji przetestować, jest to zupełnie normalne, tym bardziej w przypadku, kiedy mamy do czynienia z drogim artykułem. Możliwość przetestowania produktu upewnia klientów w ich wyborach zakupowych, dzięki czemu częściej decydują się na zakup produktu. Testowanie daje im gwarancje, że produkt jest dla nich, dzięki czemu pozbywają się ryzyka nieudanych zakupów.
Kiedy korzystamy z samplingu produktu?
Sampling produktu wykorzystujemy najczęściej przy:
- przypominaniu o sobie klientom, odświeżaniu wizerunku (np. wypuszczanie na rynek nowego produktu, jego odświeżonych czy nowych wariantów, bądź zmiana designu, lub składu już istniejącego produktu).
- tworzeniu rozpoznawalności i wizerunku marki (działanie samplingowe skupione głównie na marce – jej pozycji, charakterze, postrzeganiu, zmianie ukierunkowania, etc.).
Przy próbkowaniu jakich produktów sampling jest opłacalny?
Sampling jest opłacalny przy próbkowaniu produktów, do których bez przetestowania ciężko przekonać klientów. To produkty, o których działaniu możemy przekonać się już po pierwszym użyciu: jak kosmetyki, perfumy, chemia czy żywność. To rodzaje produktów, które można poznać i przetestować korzystając z ich niewielkiej ilości. Te, które należy testować długotrwale, i nie można zweryfikować ich działania od razu, nie nadają się do samplingu.
Próbki perfum to najlepszy przykład, który działa natychmiastowo: testując perfumy, już przy pierwszym użyciu możemy zdecydować czy zapach trafia w nasz gust, oraz ocenić ich wydajność. Kolejnym przykładem produktów nadających się do samplingu będą wszelkie produkty spożywcze. Próbując, potrafimy ocenić czy ich smak jest dla nas odpowiedni, czy odpowiada nam ich skład, konsystencja, zapach etc. Podobnie będzie z produktami chemii gospodarczej, gdzie efekty ich działania widzimy już po pierwszym zastosowaniu.
Więcej o tym, jakie produkty możemy sprzedawać samplami, dowiesz się z artykułu: „Jakie produkty można sprzedawać samplami?”
Co możemy zrobić, żeby przeprowadzić opłacalny sampling?
Na początku powinniśmy odpowiedzieć sobie na kilka pytań: kto będzie odbiorcą naszego produktu, dla kogo jest on przeznaczony – czy do określonego klienta, czy na skalę masową? Co chcemy uzyskać dzięki samplingowi – czy chcemy zbudować rozpoznawalność swojej marki, czy zależy nam na wprowadzeniu na rynek nowego produktu?
Pierwszą bardzo ważną rzeczą jest zrozumienie, czym tak naprawdę jest sampling, oraz jaki jest cel naszej kampanii. Zaznaczyć tutaj należy, że sampling nie może być rozdawnictwem, wówczas nie przyniesie oczekiwanych efektów, a jedynie niepokryte koszty. Aby temu zapobiec koniecznym jest określenie grupy docelowej naszych produktów. Czyli osób, dla których przeznaczony jest nasz produkt, np. cienie do powiek będą przeznaczone dla kobiet i w tej grupie powinniśmy przeprowadzić sampling. Jeśli masz ograniczone zasoby, takie jak czas, budżet lub personel, próbkowanie produktu może być dla ciebie opłacalne. Rozprowadzanie produktu wśród zbyt licznej grupy wymagałoby większych nakładów, podczas gdy próbkowanie w określonej grupie docelowej umożliwia dotarcie do potencjalnych klientów przy mniejszych kosztach.
Kolejną istotną sprawą jest zrozumienie potrzeb naszych klientów i dostosowanie produktu przeznaczonego do samplingu, jak i samej jego metody do aktualnych trendów na rynku. Dobrze dopasowana metoda samplingu pozwoli nam zmniejszyć koszt samplingu i przyniesie oczekiwane efekty.
Więcej o dobieraniu metody samplingu oraz grupy docelowej przeczytasz w artykule „Jak dopasować metodę samplingu do rodzaju produktu”
Podsumowanie
Próbkowanie może być opłacalne, gdy mamy ograniczone zasoby, takie jak czas i budżet. Skuteczny, a co za tym idzie opłacalny sampling to taki, który trafia w docelową grupę naszych klientów. Jest dobrze przygotowany, czyli z produktem, który można ocenić już po krótkim użyciu, oraz takim, który przedstawia wysoką jakość. Pamiętajmy, że dobrze zaplanowany sampling jest kluczem do zminimalizowania jego kosztów.
Przeczytaj również nasz artykuł o tym ”Jak przygotować kampanię samplingową, żeby przyniosła największy zysk?”
W Burgopak Poland możemy pomóc w przeprowadzeniu efektywnego samplingu. Skontaktuj się z nami — zajmujemy się projektowaniem i produkcją opakowań na próbki dla firm w Polsce i na świecie.
Źródła:
https://commplace.pl/blog/sampling-produktu-poznaj-go-od-podszewki/
https://www.smolar.pl/sampling-skutecznym-narzedziem-dotarcia-do-klientow