Z tego artykułu dowiesz się, jaką metodę samplingu dopasować do swojego produktu, żeby przyniosła oczekiwane korzyści.
Sampling, czym jest?
Samplingiem nazywamy rozprowadzanie bezpłatnych próbek, bądź materiałów reklamowych. Stwarza nam on szansę na dotarcie do potencjalnych klientów, zbudowanie marki, zaufania i naszej rozpoznawalności oraz nawiązanie relacji marka-klient.
Klienci mogą wypróbować nasz produkt i zdecydować się na jego zakup. Dzięki samplingowi również przy braku zainteresowania danym produktem nasza marka zapewni sobie zapamiętanie jako przyjazna klientowi, która wychodzi do niego ze swoimi produktami i daje możliwość ich bezpłatnego sprawdzenia. Może to w przyszłości zaważyć na wyborze właśnie naszej marki przy zakupach. Sampling jest bardzo dobrym sposobem na budowanie naszego wizerunku.
Żeby stworzyć efektywną kampanie samplingową trzeba ustalić główne założenia oraz cele samplingu, a także dopasować ją do odpowiedniej metody, która pozwoli nam dotrzeć do naszych odbiorców.
Rodzaje samplingu:
Sampling możemy podzielić na dwa rodzaje: precyzyjny i masowy.
Sampling precyzyjny przeznaczony jest do określonej grupy odbiorców, rozróżnianych np. ze względu na wiek czy płeć. Można go również skonkretyzować ze względu na zawężoną grupę docelową, na podstawie preferencji zakupowych. Poprzez dodawanie naszej próbki do innego produktu, który jest bezpośrednio związany z naszym np. próbkę płatków śniadaniowych dorzucamy do kartonu z mlekiem. Dzięki czemu mamy pewność, że trafimy do odbiorców naszego produktu. Ten rodzaj samplingu otwiera nam możliwość dotarcia do wąskiej i docelowej grupy odbiorców naszego produktu. Taki sampling można zastosować w przypadku określonego kosmetyku np. krem dla Pań po 40 roku życia. Rozsyłając taką próbkę dla docelowej grupy mamy taką samą możliwość wzrostu jego sprzedaży, jak w przypadku samplingu masowego, (o którym zaraz), lecz zmniejszamy koszt takiej akcji.
Sampling masowy to działanie nieskupiające się na określonym targecie klientów docelowych, a bazujące na masowym rozprowadzaniu próbek. Taki rodzaj samplingu to może być próbka produktu spożywczego np. herbaty – bez określonej grupy odbiorców, w której produkt mógłby być popularny.
Dobrze dopasowana metoda samplingu to dobrze zainwestowane pieniądze
Sampling najczęściej wykorzystujemy: przy wypuszczaniu na rynek nowego produktu, bądź jego nowych wariantów, przy repozycjonowaniu naszej marki, a również przy kampanii marketingowej, która buduje nasz wizerunek. Dobry sampling nie tylko zafunduje nam rozpoznawalność, lecz także pozwoli poznać jakość naszego produktu.
Kluczowy jest także wybór opakowań, które będą promować produkt przy akcji samplingowej. Opakowania powinny wyróżniać się i budować pierwsze wrażenie, jakie odniesie odbiorca, który dostanie próbkę.
Dobrze dopasowana metoda samplingu pozwoli nam ograniczyć koszt całej akcji – w porównaniu do korzyści jakie nam przyniesie. Najpierw powinniśmy się zastanowić kto będzie odbiorcą naszego produktu, dla kogo jest przeznaczony – czy do określonego klienta, czy na skalę masową? Co chcemy uzyskać dzięki samplingowi, czy chcemy zbudować rozpoznawalność swojej marki, czy zależy nam na wprowadzeniu na rynek nowego produktu? Przypuśćmy, że jesteśmy nową firmą na rynku, w branży kosmetycznej. W ofercie mamy szeroką gamę produktów, a sampling zaczynamy od jednej określonej próbki produktu. Zatem możemy postawić na rodzaj samplingu do masowego odbiorcy – w ten sposób zbudujemy sobie rozpoznawalność. Wchodząc nowo na rynek i celując jedynie w określoną grupę odbiorców nie pozyskamy zainteresowania produktami, które oferujemy dla innej kategorii odbiorców.
Czego należy się trzymać przy dobrej kampanii samplingowej?
Dlaczego lubimy sampling? Ponieważ bez dodatkowych kosztów możemy przetestować produkt i zobaczyć czy odpowiada naszym preferencją. W ten sposób kupując produkt mamy pewność, że jest on dla nas odpowiedni i nie wydamy niepotrzebnie pieniędzy. Dla marki to też sposób na zainteresowanie swoim produktem, również nowych klientów, którzy nie planowali jego zakupu, ale zostali oczarowani poprzez jego próbkę.
Wiemy już jak ważne jest określenie rodzaju samplingu jaki chcemy zastosować, żeby uzyskać oczekiwane efekty. Określenie założeń to dobry początek do przygotowania kampanii samplingowej. Kolejnym kluczowym elementem jest jej jakość. Produkty, które nie są dobrej jakości mogą rzutować na postrzeganie całej marki i przyniesie to odwrotny efekt.
Podsumowanie
Reasumując rodzaj samplingu zależy od tego jaki efekt chcemy uzyskać, i z jakim celem wychodzimy. Inną metodę zastosujemy w przypadku produktu przeznaczonego do określonej grupy docelowej, zaś inną do produktu oferowanego na szeroką skalę.
W Burgopak Poland możemy pomóc w przeprowadzeniu efektywnego samplingu. Skontaktuj się z nami — od lat zajmujemy się projektowaniem i produkcją opakowań dla firm w Polsce i na świecie.
Źródła:
https://poradnikhandlowca.com.pl/artykuly/zasady-efektywnego-samplingu
https://www.bankier.pl/wiadomosc/Jak-sampling-wspiera-sprzedaz-1515034.html