Czego unikać w kampaniach e-samplingowych, a na co zwrócić szczególną uwagę?

Z tego artykułu dowiesz się: czym e-sampling różni się od samplingu tradycyjnego, jakie błędy możemy popełnić przy e-samplingu oraz jak ich unikać, żeby uzyskać jak najlepsze rezultaty.

Czym e-sampling różni się od samplingu?

W skrócie e-sampling to sposób elektronicznego próbkowania lub dystrybucji próbek produktów za pośrednictwem platform internetowych, aplikacji mobilnych lub innych cyfrowych kanałów.

Główne różnice pomiędzy samplingiem tradycyjnym a e-samplingiem to:

Sposób i miejsce dystrybucji:

W przypadku tradycyjnego próbkowania, produkty są dystrybuowane w punktach sprzedaży, na targach, czy podczas różnych innych wydarzeń.

E-sampling odbywa się za pośrednictwem platform internetowych, aplikacji mobilnych, lub innych cyfrowych kanałów, gdzie klienci mogą zgłaszać się online, aby otrzymać próbki produktów.

Interakcja z klientem:

Tradycyjne próbkowanie umożliwia bezpośrednią interakcję między przedstawicielem marki a klientem podczas dystrybucji próbek.

W e-samplingu interakcja taka odbywa się online, poprzez wypełnienie formularzy, udział w konkursach, czy korzystanie z aplikacji mobilnych.

Analiza danych:

Analiza efektywności tradycyjnej kampanii samplingowej może być trudniejsza oraz bardziej pracochłonna w porównaniu z e-samplingiem.

Jeżeli chodzi o e-sampling, to platformy cyfrowe umożliwiają zbieranie danych o zachowaniach konsumentów, co ułatwia analizę efektywności kampanii e-samplingowej.

Przykład przeprowadzenia kampanii e-samplingowej

Do zobrazowania czym jest kampania, posłużymy się przykładem z branży kosmetycznej. Na potrzeby artykułu stworzymy symulacje takiej kampanii.

Przykład dotyczył będzie kampanii e-samplingowej dla marki kosmetyków „Magic”. Produktem będzie nowa linia kremów do twarzy „GlowMagic”. Celem naszej kampanii będzie zwiększenie świadomości o naszej marce, zachęcenie do wypróbowania nowych produktów, oraz pozyskanie danych kontaktowych potencjalnych klientów. Przypuśćmy, że mamy już produkty, mamy odpowiednio opakowane próbki produktów, a więc teraz co dalej?

Pierwszym krokiem w przeprowadzeniu naszej kampanii e-samplingowej będzie stworzenie specjalnie dopasowanej strony internetowej, na której klienci będą mogli się zarejestrować i zamówić darmową próbkę produktu.

Kolejną rzeczą będzie przygotowanie planu na social media i reklama online. Promocja kampanii na platformach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram czy Twitter. Wykorzystanie reklam online, aby dotrzeć do szerszej grupy odbiorców. Istotną może okazać się również współpraca z influencerami z branży urody do recenzowania i promowania produktów. Influencerzy mogą udostępnić unikalne kody rabatowe dla swoich obserwatorów, zachęcając ich do udziału w kampanii.

Po zamówieniu przez klientów próbek wysyłanie e-maili do zarejestrowanych uczestników kampanii z potwierdzeniem zamówienia oraz dodatkowymi informacjami o marce i produktach.

Wysłanie do uczestników e-samplingu prośby o opinie poprzez e-mail lub dedykowaną platformę online. Monitorowanie opinii w mediach społecznościowych i odpowiedzi na pytania klientów to nie tylko informacja zwrotna o naszym produkcie, lecz także i budowanie pozytywnej relacji z klientem poprzez reagowanie i utrzymywanie z nim kontaktu.

Użytkowników można niejako zachęcić do interakcji i relacji z naszą markąprzez dodatkowe niespodzianki dla osób, które podzielą się swoimi doświadczeniami na platformach społecznościowych z użyciem dedykowanego hashtaga. Można do zamówionych próbek dołączać także specjalne kody rabatowe na pełnowartościowy produkt.

Śledzenie liczby rejestracji i zamówień, czyli mierzenie skuteczności akcji. Analiza interakcji w mediach społecznościowych i e-mailach. Ocena ilości zgromadzonych opinii i ich tonu.

Jakie błędy możemy popełnić w kampanii e-samplingowej?

Unikanie błędów w kampanii e-samplingowej może pomóc w zwiększeniu jej skuteczności i przyczynić się do pozytywnego doświadczenia klienta. Kampanie e-samplingowe mogą być skutecznym narzędziem marketingowym. Jednak istnieje kilka kwestii, które warto uwzględnić, aby taka kampania była efektywna.

Na co zwrócić uwagę a co warto omijać w kampaniach e-samplingowych?

  • Zbyt skomplikowany proces zamówienia lub uzyskania próbki może zniechęcić klientów do zamawiania próbek. Klienci w internecie szukają łatwych i szybkich rozwiązań. Jeśli na naszej stronie będzie trzeba wypełnić kilka stron formularzy w celu uzyskania próbki, to nikt nie będzie nią zainteresowany. Zamawianie próbek powinno być łatwo dostępne na stronie.

  • Brak klarowności w komunikatach marketingowych i reklamach. Unikaj niejasnych komunikatów dotyczących oferty bądź reklam, które można źle zinterpretować. Klienci powinni jasno zrozumieć, co oferujesz, jak mogą uzyskać próbkę i jakie korzyści z tego wynikają.

  • Niezgodność między oczekiwaniami a ofertą może prowadzić do utraty zaufania. Przykładowo, jeśli nasza oferta sugeruje klientowi, że nasza próbka jest wydajna i wystarczy na parę aplikacji, a do domu klienta trafi próbka, która kończy się zaledwie po dwóch aplikacjach, to możemy spodziewać się utraty zaufania do naszej marki. Klienci nie skorzystają z naszej pełnowartościowej oferty w obawie, że podobnie będzie z naszymi produktami.

  • Nieprzygotowanie na wzrost popytu. Jeśli kampania e-samplingu odniesie sukces, musisz być przygotowany na znaczny wzrost zamówień na te produkty. Nieprzygotowanie na tę ewentualność może prowadzić do problemów z dostawami i obsługą klienta. Zniechęceni klienci brakiem dostępnego towaru nie wrócą na naszą stronę, kiedy go uzupełnimy.

  • Niedostateczna analiza danych i efektywności kampanii. Regularnie monitoruj dane dotyczące efektywności kampanii, takie jak liczba zamówień, koszty akcji e-samplingowej, liczba zamówionych próbek, wejść na stronę podczas trwania kampanii itp. Niedostateczna analiza danych może prowadzić do nieefektywnego wykorzystania budżetu marketingowego. Analiza takich danych pozwoli nam zauważyć efektywność akcji lub wyłapać popełniane błędy, np. możemy przeanalizować, ile osób zamówiło próbki, a ile zamówiło później pełnowartościowy produkt.

  • Brak clear call-to-action (CTA), czyli zachęcenia do działania. Upewnij się, że Twoja kampania ma klarowne wezwania do działania. Odbiorcy powinni łatwo zrozumieć, co mają zrobić, aby uzyskać próbkę. Musimy również podjąć działania, które zmotywują klientów do interakcji, wypełnienia ankiety, wystawienia opinii, czy zamówienia produktu.

  • Zaniedbywanie interakcji z klientami. Kampanie e-samplingowe mogą być doskonałą okazją do budowania relacji z klientami. Nie zaniedbuj interakcji, odpowiedzi na pytania, czy zbierania opinii od odbiorców. Musimy reagować na pytania klientów, komentarze i zapewnić miłą obsługę klienta.

Podsumowanie

E-sampling pozwala nam dostosować się do klientów, którzy teraz zdecydowanie częściej robią zakupy online z dostawą do domu. Nasz świat staje się coraz bardziej cyfrowy, tak więc marki, które nie rozwijają swoich technologii cyfrowych – zostają w tyle.

W Burgopak Poland możemy pomóc w przeprowadzeniu efektywnego samplingu. Skontaktuj się z nami — zajmujemy się projektowaniem i produkcją opakowań na próbki dla firm w Polsce i na świecie.

Źródła:

https://interaktywnie.com/biznes/newsy/biznes/6-sytuacji-w-ktorych-sampling-sprawdza-sie-najlepiej-255217

https://www.odore.com/blog

https://rafalszewczak.com/jak-poprowadzic-sampling/

https://www.pm360online.com/how-e-sampling-can-drive-revenue-through-customer-centric-marketing/

Chcesz zamówić opakowania premium, które wyróżnią Twoją markę?

Podaj email na który wyślemy link do pobrania katalogu

Zainteresowała Cię nasza oferta?

Podaj nam swojego maila a wyślemy Ci katalog, w którym znajdziesz wszystkie potrzebne informacje.