Papier barwiony w masie w branży kosmetycznej: luksus czy już konieczność?

Opakowania kosmetyków mają niezwykle istotne funkcje: chronią produkt, podkreślają jego walory, wyróżniają go na rynku oraz opowiadają historię marki. Wiemy, że kolor produktu to jeden z najistotniejszych czynników „doświadczenia marki” dlatego projektując opakowanie ważne jest, by nie tylko pozostać w zgodzie z identyfikacją wizualną, ale również wzbudzić zachwyt odbiorcy.

Kolorowe opakowania

Kolorystyka opakowania jestjednym z najważniejszych czynników wpływających na decyzje zakupowe konsumentów. Jak wskazują statystyki to właśnie kolor odpowiada za ponad 70% dokonanych wyborów. W branży opakowań kosmetycznych, estetyka projektu i wykonanie, podkreślają walory produktu.

Zanim więc przystąpisz do produkcji opakowania poznaj możliwości technologiczne, jakie oferuje rynek papierniczy aby już na etapie projektowania móc uwzględnić odczucia wzrokowe jak i dotykowe potencjalnego klienta.

Sposoby barwienia papieru i wytworów papierniczych

Barwienie papieru i wytworów papierniczych odbywa się w wyniku procesu technologicznego, w którym za pomocą substancji barwiących, poddane procesowi materiały otrzymują określony kolor.

Poznaj podstawowe metody nadawania koloru:

1. Barwienie w masie – odbywa się na  etapie produkcji i polega na dodaniu do masy włóknistej odpowiedniego barwnika. Przy tej metodzie papier w całym przekroju ma ten sam kolor.

2. Barwienie powierzchniowe – odbywa się też na etapie produkcji, najczęściej jest to proces offlinowy. Na awers wstęgi papieru nanoszony jest barwnik, następnie papier jest stabilizowany, suszony i dopiero cięty na bobiny czy arkusze.

3. Barwienie powierzchniowe przez drukowanie – podczas procesu druku, na arkusz nadrukowywany jest wybrany kolor (z panton lub z CMYK) – tzw apla, pełne pokrycie arkusza kolorem.

Papiery barwione w masie wykazują znacznie większą szlachetność i stabilność niż papiery barwione powierzchniowo. W gotowym produkcie (np. pudełku) na miejscach łamu mogą  powstawać mikropęknięcia. Używając papierów barwionych w masie, takie uszkodzenia są praktycznie niewidoczne dla konsumenta.

Feria barw, grubości, formatów…

Producenci opakowań oferują bogatą kolorystykę papierów barwionych oraz rozmaite gramatury i formaty. Również w stałej ofercie firmy Burgopak Poland dostępne są ekskluzywne materiały światowej klasy producentów, takich jak np. Ferdigoni. Możesz wybierać spośród wielu sposobów wykończenia powierzchni (gładkie, fakturowane, wytłaczane, metalizowane), co daje możliwość ich różnorodnego zastosowania. Spośród papierów barwionych w masie warto zwrócić uwagę na:

  • Luksusowe kartony niepowlekane, barwione pigmentami światłotrwałymi,
  • Podłoża fakturowane lub tłoczone różnymi wzorami,
  • Papiery gładzone lub o naturalnej powierzchni,
  • Szeroka oferta papierów barwionych w masie wyprodukowanych z mas makulaturowych

Uszlachetnienia

Papier barwiony w masie pozwala na zastosowanie różnorodnych uszlachetnień. Idealnie nadaje się zarówno do tłoczenie z folią (hot-stamping), jak i suchego tłoczenia, wykrawania, lakierowania wybiórczego. Doskonale sprawdza się w druku offsetowym, cyfrowym oraz sitodruku.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat hot-stampingu, przeczytaj artykuł „Co to jest hot stamping? Sprawdź, jak największe marki dodają opakowaniom elegancji”.

Brzegi w tym samym kolorze

Ogromną zaletą, jaką cechuje się produkt barwiony w masie jest kolor obecny również w jego przekroju. Fakt, że brzegi nie odróżniają się od powierzchni, ma znaczenie estetyczne, zwłaszcza w skomplikowanych rozwiązaniach wymagających wycinania elementów oraz zaginania.

Warto o tym szczególnie pamiętać, gdy projekt wymaga zastosowania podłoży o wyższej gramaturze i w ciemnych odcieniach – wtedy trudno nie zauważyć białej krawędzi w produkcie końcowym.

W jakich branżach wykorzystywany jest papier barwiony?

Wykonane z papieru barwionego w masie opakowania znajdują zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu. Taki papier idealnie nadaje się do eleganckich opakowań na towary luksusowe i wymagające szczególnie pięknej oprawy. Idealnie komponuje się z uszlachetnieniami. Największym powodzeniem cieszy się w branżach: kosmetycznej, odzieżowej, alkoholowej oraz reklamowej, gdzie klienci szczególnie doceniają oryginalność oraz walory estetyczne.

Ekologia w przemyśle papierniczym

W ostatnich latach trend ekologiczny utrzymuje się niezmiennie na TOP pozycji. Jesteśmy bardziej świadomi, dużo mówi się o zrównoważonym rozwoju Papiernie kładą ogromny nacisk na względy środowiskowe, inwestują w ekologiczne metody produkcji ograniczając ilość stosowanych substancji chemicznych, korzystają z odnawialnych źródeł energii czy zamkniętych obiegów wody. Wszystko to przeciwdziała zmianom klimatu. Proekologiczne działania znajdują odzwierciedlenie w oferowanych podłożach wyprodukowanych z mas makulaturowych, mas roślinnych (konopi, słomy trawy).  

Jakie są zalety papieru barwionego w masie?

  • Bogata kolorystyka pozwala na dowolny wybór barw, zarówno pastelowych, jak i intensywnych,
  • Równomierny i trwały kolor bez ryzyka jego wycierania,
  • Brak białych obwódek w miejscu wycięcia czy na krawędziach,
  • Papier jest wysoce nieprzezroczysty,
  • Możliwość zastosowania wielu uszlachetnień oraz obróbki introligatorskie w zależności od użytego surowca

Podsumowanie

W czasach kiedy wzrasta świadomość jak i wymagania konsumentów, producenci powinni stawiać na jakość, która wyróżni ich produkty na tle konkurencji.W szerokiej ofercie papierów barwionych w masie każdy znajdzie interesujący go odcień. Jednak bez względu na to, jakie kolory zostaną wybrane do opakowania, ważne jest, aby tworzyły odpowiedni nastrój i oddawały pożądane atrybuty Twojej marki. Odpowiadając na tytułowe pytanie — papier barwiony w masie, który dotychczas był luksusem, staje się koniecznością w przypadku produkcji opakowań prestiżowych.

Jako firma z wieloletnim doświadczeniem w produkowaniu opakowań na kosmetyki oraz próbki kosmetyków rekomendujemy papier barwiony w masie wszystkim klientom, dla których efekt finalny oraz wyróżnienie się na rynku są ważne. Firma Burgopak Poland współpracuje z największymi dostawcami papieru w Europie, dzięki czemu możemy zagwarantować szybki dostęp do najlepszych materiałów.

 Więcej o znaczeniu kolorów przeczytasz w artykule „Znaczenie kolorów w opakowaniach – o czym warto wiedzieć?”.

Źródła:

  1. Blus K, Czechowski J., Koziróg A. New Eco-friendly Method for Paper Dyeing. FIBRES & TEXTILES in Eastern Europe 2014
  2. „Papiernictwo i procesy pokrewne” Mariusz Kaczmarek
  3. https://www.rynekpapierniczy.pl/slownik/barwienie-wytworow-papierniczych, dostęp: 28.12.2022

Chcesz zamówić opakowania premium, które wyróżnią Twoją markę?

Podaj email na który wyślemy link do pobrania katalogu

Zainteresowała Cię nasza oferta?

Podaj nam swojego maila a wyślemy Ci katalog, w którym znajdziesz wszystkie potrzebne informacje.