Ekologiczne opakowania kosmetyczne — sprawdź, na co zwrócić uwagę, by sprostać wymaganiom rynku

Czytając ten artykuł, poznasz najnowsze statystyki dotyczące podejmowanych przez konsumentów proekologicznych wyborów. Dowiesz się, w jakim kierunku zmierza branża dostarczająca opakowania kosmetyczne oraz zapoznasz się z najnowszymi ekologicznymi materiałami i technologiami.

Statystyki

Jak wynika z raportu „Strategia Plastikowa i Kosmetyki” przygotowanego przez Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego i Deloitte Advisory, zdecydowana większość konsumentów zwraca uwagę na to, czy opakowanie jest przyjazne dla środowiska. Aż 69% badanych konsumentów przyznało, że zawsze lub często kupując kosmetyki, zwraca uwagę na to, czy opakowanie jest eko, a tylko 2% nigdy tego nie robi.

Opakowania z tworzyw sztucznych w sektorze kosmetycznym stanowią 26% ogółu, co stanowi ok. 7% całkowitej masy opakowań plastikowych wykorzystywanych w gospodarstwach domowych. Pozytywną informacją jest jednak fakt, iż znacznie częściej producenci kosmetyków sięgają po papier i tekturę (39%).

Jaka jest świadomość ekologiczna wśród producentów opakowań na kosmetyki w Polsce?

Świadomość ekologiczna rośnie na całym świecie, zarówno wśród konsumentów, jak i producentów. Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego otwarcie mówi o tym, iż większe i bardziej rozwinięte przedsiębiorstwa cechują się proekologicznym podejściem, natomiast „wielu mniejszych przedsiębiorców, nie wie, jak poradzić sobie z nowymi wymogami”.

W tym artykule postaramy się, przedstawić ekologiczne podejście w zakresie produkcji odpowiedniego opakowania na kosmetyk. Podpowiemy, co możesz zrobić, by nadążyć za dynamicznymi zmianami.

Ekologiczne podejście musi być kompleksowe

Mówiąc o ekologicznym podejściu, należy zwrócić uwagę nie tylko na surowce wykorzystane do produkcji opakowania kosmetyków, ale również na cały proces, jaki musi przemyśleć, zaplanować i wdrożyć zarówno producent kosmetyków, jak i producent opakowań. Podejście ekologiczne przekłada się bowiem na finalną ofertę, a można je podzielić na 4 główne etapy:

  1. Projektowanie produktów oraz opakowania;

Projekt opakowania należy szczegółowo przemyśleć. Zarówno jego wielkość, zastosowane produkty, jak i technologię niezbędną do jego wytworzenia. Firma Burgopak Poland od początku pracy nad koncepcją dba o to, by produkując opakowanie użyć ekologicznych rozwiązań. W trakcie projektowania dokładnie analizujemy zużycie materiału, by zminimalizować ilość odpadu poprodukcyjnego oraz ograniczyć powierzchnię klejenia. Sam projekt skupia się na tym, aby opakowanie było jak najbardziej dopasowane do produktu, co przekłada się na zredukowanie masy opakowania oraz koszty transportu.

  1. Wytworzenie opakowania, czyli ekologiczna produkcja;

Surowce

Należy wybierać certyfikowane bądź pochodzące z recyklingu surowce, a jeśli tylko jest taka możliwość, powinny być również biodegradowalne. Oferta ekologicznych produktów w firmie Burgopak Poland jest na bieżąco aktualizowana o nowe rozwiązania. Co więcej, we wrześniu 2022 roku został w firmie wdrożony certyfikat FSC CoC opierający się na łańcuchu kontroli pochodzenia produktu, który jest popierany przez największe organizacje ekologiczne.

Więcej na temat ekologicznych surowców oraz certyfikatów dowiesz się z dalszej części artykułu.

Produkcja

Troskę o ekologiczną produkcję należy zacząć od przystosowania zakładu produkcyjnego. Firma Burgopak Poland zainwestowała w instalacje fotowoltaiczne oraz pompy ciepła, dzięki czemu dba o dobro planety, oraz optymalizuje procesy w zakresie energooszczędności. Ponadto, aby sam proces produkcji odbywał się w sposób ekologiczny, należy stosować ekologiczne surowce oraz optymalizować nie tylko zużycie, ale również odzyskiwanie materiałów.

  1. Transport zapakowanych kosmetyków;

Zmniejszenie masy opakowania przekłada się na transport. Dobierając firmy spedycyjne, sprawdzajmy, czy działają proekologicznie, czy wdrażają normy europejskie oraz jakie mają certyfikaty. Firma Burgopak Poland w trosce o środowiskokorzysta tylko z usług sprawdzonych, lokalnych dostawców. Wspólnie dbajmy o to, by zostawiać jak najmniejszy ślad węglowy.

  1. Utylizacja opakowania (postconsumer use).

Producenci kosmetyków wiedzą, że ich zadanie nie kończy się w momencie, kiedy produkt trafia na półkę sklepową i zostaje zakupiony przez konsumenta. Obecnie większym wyzwaniem jest stworzenie ekologicznego opakowania niż produktu. Dlatego Burgopak Poland wspiera swoich klientów w całym tym procesie i dba o to, aby dostarczane na rynek kosmetyki zostały zapakowane solidnie, pięknie i ekologicznie.

Ekologiczne materiały i technologie

Obecnie na rynku znajdziesz praktycznie wszystko, czego szukasz. Wielu dostawców posiada szeroką ofertę produktów nie tylko ekologicznych, ale i spełniających wszelkie niezbędne funkcje, takie jak szczelne zamknięcie czy nakrętka z pompką. Praktyczne opakowania kosmetyków idealne do przechowywania kremów, płynów, szamponów oraz perfum. Kolor butelek, nakrętek oraz zewnętrzne opakowanie kartonowe należy wybrać z najwyższą troską o środowisko naturalne. Powszechne staje się już barwienie w masie wszelkiego rodzaju surowców. Więcej na temat produktów barwionych w masie przeczytasz w artykule „Papier barwiony w masie — luksus czy konieczność”.

Proekologiczne technologie

Podczas Targów Taropak 2022 zaprezentowanych zostało wiele maszyn rozwijających i umożliwiających produkcję ekologicznego opakowania z surowców gotowych do recyklingu, takich jak celuloza czy trzcina cukrowa. Warto wymienić kilka z nich:

  • innowacyjne termoformierki służące do formowania opakowania z pulpy celulozowej;
  • maszyny umożliwiające pakowanie produktów w papierowy blister, czyli w różnoraki sposób formowany papier, łączony przez stałocieplną zgrzewarkę, tworząc w pełni recyklingowalne opakowanie;
  • urządzenie służące do produkcji papierowych poduszek powietrznych, w celu wypełnienia wolnych przestrzeni w opakowaniu produktów, tak aby wyglądały bardziej ekskluzywnie.

Światowy bio-trend materiałowy

Opakowania kosmetyczne przeszły w ostatnich latach ogromną transformację. Ośrodki naukowo-badawcze prześcigają się w poszukiwaniu coraz to nowych, ekologicznych rozwiązań, wprowadzając do użytku nowe materiały oraz technologie. Wśród nich warto wymienić, chociażby:

  • słoiki biodegradowalne,
  • butelki wyprodukowane z sieci rybackich,
  • czy tuby z trzciny cukrowej.

Burgopak Poland, jako firma proekologiczna zawsze wspiera producentów kosmetyków w świadomym wyborze odpowiedniego opakowania.

Papiery ekologiczne

Myśląc o papierze ekologicznym, do wyboru mamy: papier z recyklingu, papier certyfikowany FSC® lub papier pochodzący ze zrównoważonych upraw. Podczas Targów Taropak 2022 wyróżnionych zostało kilka wyjątkowych produktów, na stałe dostępnych w ofercie firmy Burgopak Poland:

  • NAUTILUS SUPER WHITE — to papier niepowlekany, wyprodukowany w 100% z makulatury pochodzącej z przerobu papieru produkowanego z włókien FSC (produkt bielony bez użycia chloru gazowego). Charakteryzuje się dobrymi właściwościami drukowymi, w tym bardzo wysoką białością, przyjaznym dla oka odcieniem bieli i wysoką nieprzeźroczystością. Papier doskonale dostosowany jest do kompleksowej komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej.

  • KREATIVKARTON — karton wyprodukowany w 100% z makulatury, barwiony w masie, gładzony maszynowo. Charakteryzuje go wysoka sztywność, odporność na ścieranie, oraz bogata, intensywna kolorystyka.

  • GMUND BIO CYCLE — kolekcja papierów ekologicznych wyprodukowana w 100% z makulatury lub w 50% z makulatury i w 50% z włókien roślinnych (z trawy, konopii, bawełny), dystrybuowana w na rynku polskim przez firmę ZiNG S.A.

Jak mówi, Agnieszka Combrzyńska-Gralak, Product Manager w firmie ZING„Design musi iść w kierunku gospodarki zrównoważonego pozycjonowania i dlatego wyróżniamy wśród wszystkich naszych kolekcji papiery pro-eko. Każdy producent powinien dzisiaj kłaść ogromny nacisk na to, aby papiery były rzeczywiście wytwarzane w sposób proekologiczny, posiadać certyfikaty FSC, Blue Angel (certyfikat podkreślający czy produkt jest w 100% wyprodukowany z makulatury), Long Life (papiery długowieczne).”

Czy papier konopny to nasza przyszłość?

Konopie są doskonałym surowcem do produkcji papieru, ponieważ łatwiej przetworzyć je na papier niż drewno. Przetwarzanie konopi wymaga mniej (w tym toksycznych) chemikaliów niż przetwarzanie papieru drzewnego. Jest trwalszy niż papier drzewny oraz bardziej wydajny. Z jednego hektara konopi uzyskamy tyle masy konopnej co z około czterech hektarów lasu.  Może być poddawany recyklingowi nawet 8 razy, w porównaniu do zaledwie 3 razy w przypadku papieru z masy drzewnej.

Konopie włókniste dzięki swoim szczególnym właściwościom, już niebawem mogą stać się alternatywą dla tradycyjnego przemysłu papierniczego czyli celulozy pozyskiwanej z drewna. Świat docenia możliwość wykorzystania biomasy konopnej w procesie produkcji papieru, który staje cię coraz bardziej powszechny. W najbliższych latach zapewne będzie można, w pełni wykorzystać potencjał konopi w przygotowaniu opakowania na kosmetyki oraz inne produkty.

Farby drukarskie na bazie soi

Sam druk również może być ekologiczny, co wymaga zastosowania innowacji w trzech głównych etapach procesu drukowania – technologii druku, tuszu drukarskiego i materiałów do druku. Te technologie pomagają zmniejszyć zanieczyszczenie środowiska, zużycie energii podczas produkcji oraz ilość odpadów. Producenci kosmetyków powinni stosować ekologiczne farby nie tylko do opakowania na kosmetyki, ale również do druku etykiet naklejanych na opakowanie na kremy, balsamy oraz szampony do włosów. Odpowiednio dobrane produkty pomagają obniżyć koszty drukowania, jednocześnie chroniąc planetę. Warto przyjrzeć się bliżej, ofercie dostępnej na rynku:

  • Farby drukarskie na bazie soi w przeciwieństwie do tych produkowanych na bazie ropy naftowej lub tworzywa sztucznego nie zawierają toksycznych związków chemicznych. Doskonale zastępują dotychczas masowo wykorzystywane farby tradycyjne i nie wywierają szkodliwego wpływu na środowisko.

  • Farby drukarske produkowane z warzyw. Nie gwarantują jednak tak samo dobrych efektów, jak odpowiednik sojowy i są nieco droższe.

  • Farby na bazie wody destylowanej, czy na bazie olei roślinnych to już standard.

  • Farby o tzw. niskiej migracji (Corona) są stosowane do opakowań na żywność.

Firma Burgopak Poland współpracuje wyłącznie dbającymi o zrównoważony rozwój dostawcami. Ekologia jest na pierwszym miejscu również w drukarniach, które posiadają stosowne pozwolenia na wytwarzanie odpadów zgodnie ze stosowaną technologią. Natomiast powstające w trakcie produkcji odpady odpowiednio segregują i poddają utylizacji zgodnie z obowiązującymi normami środowiskowymi.

Drukowanie LED

Podsumowując kwestie ekologicznego druku, warto wskazać kolejne ekologiczne rozwiązanie, jakim jest drukowanie LED. Metoda ta nie generuje ozonu, oszczędza energię i zapewnia ośmiokrotnie mniejszą emisję ciepła niż tradycyjne drukowanie UV.

Ekologiczne uszlachetnienia

Najlepszym dowodem na to, jak bardzo ekologia odmieniła procesy produkcyjne, jest fakt, iż zmiany dotarły nawet do fazy uszlachetnienia druku. Oto jak można ekologicznie uszlachetnić opakowanie:

  • LAMINOWANIE ECOLURE — to ekotechnologia, która oferuje możliwość produkcji opakowań metalizowanych nadających się do recyklingu i kompostowania. Jest to zrównoważona alternatywa dla tradycyjnego laminowania PET. Dostępne są 3 rodzaje folii transferowych, stosowanych dla uzyskania doskonałych efektów wizualnych (srebrna o wysokim połysku, folia holograficzna i folia z efektem soczewki). Opakowania wykonane w technologii ECOLURE są całkowicie wolne od PET, recyklingowalne i kompostowalne.

  • COLD STAMPING — to ekologiczna technologia uszlachetniania druku „na zimno”. Polega na nałożeniu na podłoże warstwy metalizowanej, z wykorzystaniem UV lub kleju wodnego, a następnie zadrukowaniu powierzchni z wykorzystaniem różnych technologii suszenia. Na zadrukowywane podłoże, w miejscach, gdzie ma się znaleźć uszlachetnienie, nanosi się warstwę kleju. Następnie na te same miejsca nanoszona jest bardzo cienka warstwa ozdobnego metalu. Brak folii podłożowej na opakowaniu oraz zastosowanie kleju wodnego sprawia, że ta technologia jest bardziej ekologiczna niż inne metody uszlachetniania druku, a jednocześnie bardzo atrakcyjna wizualnie, zapewniając estetyczne opakowania.. Foliowanie na zimno umożliwia wykonanie uszlachetnienia w trybie online w trakcie druku, co ogranicza ilość procesów – inaczej niż ma to miejsce choćby w przypadku hot-stampingu, gdzie folia nakłada jest na oddzielnej maszynie.

Podsumowanie

Branża kosmetyczna oraz opakowaniowa dojrzewa wraz z konsumentem. Znaczenie kosmetyków ekologicznych rośnie z roku na rok o około 4 do 6 procent. Strategia Plastikowa i jej cel nadrzędny – konieczność ochrony naszego środowiska – będą niewątpliwie ważnymi czynnikami, kształtującymi przyszłość opakowań produktów kosmetycznych.

Jeśli poszukujesz opakowania ekologicznego, które wyróżni Twój produkt na rynku, skontaktuj się z firmą Burgopak Poland.

Źródła:

1) „STRATEGIA PLASTIKOWA I KOSMETYKI” Raport Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego https://www.kosmetyczni.pl/uploads/strategia%20plastikowa/Raport%20Strategia%20Plastikowa%20i%20Kosmetyki.pdf

2) „Ekoprojektowanie opakowań Poradnik przedsiębiorcy” PARP Grupa PFR

3) „Ekologiczne opakowania i innowacyjne technologie na targach Taropak”

https://www.rynekpapierniczy.pl/artykul/ekologiczne-opakowania-i-innowacyjne-technologie-na-targach-taropak-3624

Chcesz zamówić opakowania premium, które wyróżnią Twoją markę?

Podaj email na który wyślemy link do pobrania katalogu

Zainteresowała Cię nasza oferta?

Podaj nam swojego maila a wyślemy Ci katalog, w którym znajdziesz wszystkie potrzebne informacje.